E-sport og pædagogik

Computer- og konsolspil er intet nyt fænomen i klubregi: I flere år har medlemmer gamet i deres fritid i klubben både med og mod hinanden.

Som medlem af et e-sport hold er man en del af et forpligtende og meningsfyldt fællesskab med et fokus på læring.

Denne læring tager afsæt i et ønske om at styrke børn og unges deltagelses- og anerkendelsesmuligheder i forskellige livsarenaer, herunder også i forhold til fremtidens samfund. Vi har et fokus på alvorlig sjov og fællesskab, når vi inddrager en af børn og unges foretrukne aktiviteter som et didaktisk læringsrum for kompetenceudvikling. E-sport i klub er derfor en voksenstyret og struktureret aktivitet.

E-sport handler om at vinde og konkurrere i computerspil gennem træning af fysiske og mentale egenskaber. Det gælder om at have de rette kvalifikationer inden for spillet, men i lige så høj grad at træne kompetencer, som også kan versioneres til andre kontekster i livet. Det pædagogiske mål er derfor at aktualisere potentialitet.

Vinderchancerne øges i takt med at evnerne til at udfordre spillets grænser øges, skabe og afsøge nye muligheder, som kan føre til overraskelsesmomentet i forhold til modstanderne. Dette gøres ved at udtænke nye plays, som består af analyse, strategi, planlægning, kombination, kommunikation og ikke mindst operationalisering. Elementer som også er til stede inden for innovation og entreprenørskab.

I selve spilsituationerne er miljøet præget af spænding og intensitet, og derved vil dele af hjernen være aktiveret som ikke er optimalt i forhold til læring. Derved er det særligt læringsrummet før og efter spillet som er relevant for en pædagogisk praksis.

E-sport hos os er derfor et alternativt læringsrum for udvikling af kompetencer inden for:

  • Kreativitet
    Både før og efter en kamp eksisterer der et læringsrum. Her reflekterer e-sport'ere over, hvordan de kan udvikle deres spil og strategier, så de potentielt kan ændre udfaldet af kommende kampe. Dette kreative læringsforløb er typisk en social proces, som teamet samarbejder om. Både kombinatorisk kreativitet og kreativitet som nyskabelse er i spil.
  • Kollaboration
    Teamets vinderchancer øges i takt med, at holdmedlemmerne udvikler sig og tilegner sig nye kompetencer i spillet. Denne sparringsproces finder ofte sted som en grupperefleksion, hvor de giver hinanden feedback og feedforward, hvilket er med til at opbygge holdånden. Fejl bliver derved set som en mulighed for læring.
  • Kritisk tænkning
    Analyse af problemstillinger, overvejelse af konsekvenser af handlinger, perspektivering af situationer og strategisk tænkning er essentielle elementer i styrkelsen af et kritisk, udviklende tankesæt. Denne kritiske tænkning bruges til at skabe udvikling for holdmedlemmernes samspil.
  • Kommunikation
    En af de grundlæggende forudsætninger for at lykkes i e-sport er evnen til skarp og tydelig kommunikation, herunder såvel evnen til at lytte og forstå som evnen til at udtrykke tanker og ideer.
  • Karakterdannelse
    Handler om personlig styrke, indre kontrol og vedholdenhed. At man træner i dag for at blive bedre i morgen. At kunne sætte sig realistiske mål og følge dem. At udvikle sociale egenskaber som evnen til samarbejde og hjælpsomhed. At kunne tage ansvar, tro på egne muligheder. At stå ved sig selv og egne valg og holdninger. At man tør præsentere sine fejl og gøre dem til genstand for læring. At man som medlem af praksisfælleskabet giver konstruktiv feedback.
  • Kuriositet
    Handler om at vi skaber os en forståelse af vores omverden igennem nysgerrighed. Denne naturlige interesse og videbegærlighed bruger vi til at skabe muligheder for læring. Gennem kontingente valg og i et udviklende tankesæt, udforsker og eksperimenterer vi med nye muligheder og forbindelser, som kan give os læring og nye muligheder. Jo mere nysgerrig man er over længere tid, des mere fordyber man sig, og derfor hænger nysgerrighed sammen med koncentration og mestring.
  • Koncentration
    Evnen til at styre sin opmærksomhed. Gennem træning og øvelser arbejder vi med evnen til kunne fokusere og fordybe sig hen imod at dygtiggøre sig. Det handler om at kunne afstå afledningerne og fokusere på det centrale i situationen. Koncentration handler ikke kun om at lave noget, man selv har valgt og synes er sjovt. Det handler også om at kunne blive ved med at holde fokus i forhold til noget, man ikke selv har valgt, også når det bliver svært.