E-sport - eller elektronisk sport som er den fulde betegnelse - dækker over udøvelsen af computerspil på konkurrenceplan. Det betyder, at én eller flere deltagere på et hold konkurrerer i en disciplin, hvor eksempelvis ketcher, bat, bold eller hest er erstattet af mus og tastatur tilsluttet en computer eller en controller koblet til en konsol.
E-sport handler derfor om at konkurrere, træne og opøve kvalifikationer mod at kunne udmanøvrere modstanderen. Her udspiller det sig på en digital platform i den digitale virkelighed i stedet for i den fysiske virkelighed.
Ligesom i andre sportsgrene står selve udøvelsen af sporten ikke alene. Det er vigtigt at træne fx kompetencer og reaktionsevne. Men for at blive en dygtig e-sportsudøver er det også vigtigt, at man har tjek på fx samarbejdsevne, kost, motion og søvn.
E-sport er et fænomen i en rivende udvikling og vinder i stigende grad indpas i almindelige sportsforeninger. Efterskoler, højskoler, videregående uddannelser har et øget fokus på e-sport, og sætter det i stigende grad på skemaet. E-sport er stadig lidt en nichesport, men interessen er stærkt stigende grundet popularitet og eksponering.