Gaming kan ses som en generel betegnelse for det at spille computer eller konsol. I klubben er gaming, når medlemmerne frit vælger konsol eller computer, spil og modstandere/medspillere. I denne kontekst kan pædagogen deltage i aktiviteten sammen med medlemmerne.
E-sport handler i højere grad om at tilegne sig viden og færdigheder, som kan øge ens chancer for at vinde et specifikt spil via en systematisk tilgang og målrettet træning. I e-sport er der desuden fokus på de ydre omstændigheder for selve spillet, dvs. at vi prioriterer samtale om sund kost, motion og sociale fællesskaber. Pædagogens rolle er her udelukkende som træner.
Når vi går til e-sport i klubben er fokus på inkluderende og forpligtende læringsfællesskaber. Det betyder, at der er plads til alle uanset kompetencer og niveau, men at man har forpligtelser i forhold til det fællesskab, som man er en del af.
Pædagogisk arbejder vi særligt i et didaktisk perspektiv med henblik på at træne medlemmernes evne til at samarbejde, deltage ligeværdigt i processer, at udvise ansvarlighed og at være åbne.
E-sport er således ikke fri leg men et struktureret læringsrum for kreative og sociale kompetencer og personlige kvalifikationer, hvis det organiseres korrekt.